Løkke sagsøges for Lissabon-traktaten

Højesteret har enstemmigt tilladt en gruppe danskere at sagsøge statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) for grundlovsbrud, fordi Folketinget vedtog Lissabon-traktaten uden en folkeafstemning.

Sagsøgerne har en retlig interesse i sagen, så de får lov at gennemføre sagen ved Østre Landsret.

Her fik sagsøgerne i 2008 afvist, at de har retlig interesse i at føre sagen. Højesteret omstøder landsdommen, så sagsøgerne kan føre sagen om grundlovsbrud.

Da Lissabon-traktaten har en "generel og indgribende betydning", har sagsøgerne en "væsentlig interesse" i at få deres påstand prøvet, hedder det i højesteretsdommen.

Dermed giver Højesteret ligesom i 1996 om Maastricht-traktaten sagsøgere lov til at prøve, om Lissabon-traktaten strider mod grundlovens paragraf 20.

Den tillader Folketinget at overlade suverænitet til internationale organisationer som EU i "nærmere bestemt omfang".

/ritzau/

Højesteret giver en gruppe danskere mulighed for at sagsøge statsministeren for grundlovsbrud.

Offentliggjort Sidst opdateret