Løkke: Statsledere skal sætte ny klimakurs

Skønt vintervejret næsten er som et eventyr udenfor Bella Center, skal de 119 stats- og regeringschefer indenfor sætte en ny kurs med "beslutsom, global handling" mod klimaforandringer ved FN's klimatopmøde.

Det siger statsminister og COP15-formand Lars Løkke Rasmussen i sin velkomst fredag til stats- og regringscheferne efter den amerikanske præsident Barack Obamas ankomst til København.

Obamas og de andre statslederes tilstedeværelse viser, at den politiske vilje aldrig har været større for at yde en indsats mod klimaforandringer, mener statsministeren.

- Det er tid til at handle nu. Ingen nation - stor eller lille, rig eller fattig - kan undslippe påvirkningen af klimaforandringer. Global opvarmning kender ingen grænser, diskriminerer ikke, men påvirker os alle, siger statsministeren.

Stats- og regeringscheferne skal sætte en ny kurs for planeten, lyder Løkkes opfordring.

- Fremtidige generationer vil dømme os på vor evne til om omsætte det nuværende politiske momentum, så konferencen bliver et afgørende tidspunkt for forandring, siger den danske topmødevært.

/ritzau/

119 stats- og regeringschefer skal sætte en ny kurs mod klimaforandringer fredag ved FN's klimatopmøde i København, siger statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Offentliggjort Sidst opdateret