Løkke tøver med afghansk tilbagetrækning

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) tøver med at følge sin britiske kollega, Dave Cameron, som nu taler om allerede i 2011 at begynde tilbagetrækningen af soldater fra Afghanistan.

- David Cameron har gentaget sit ønske om at hente de britiske kamptropper hjem efter 2014, siger Lars Løkke Rasmussen på sit ugentlige pressemøde.

- Og så har han en forsigtig optimisme om, at det kan betyde, at man reducerer en smule allerede til næste år, forklarer statsministeren.

Lars Løkke Rasmussen henviser samtidig til, at mens briterne er til stede flere steder i Afghanistan, så er danskerne hovedsagelig i Helmandprovinsen. I den uroplagede provins samarbejder danskerne netop med de britiske soldater.

- Det må afhænge af forholdene på jorden. Om der så er basis for allerede i 2011 at starte tilbagetrækningen fra Helmand, er det for tidligt at sige noget om, siger statsministeren.

Inden længe starter forhandlingerne mellem forligspartierne bag den danske styrke i Afghanistan, men forud for det vil regeringspartiet Venstre ikke sætte en dato på den danske tilbagetrækning.

Også Lars Løkke Rasmussen har tidligere sagt, at der ikke skal være danske kamptropper i Afghanistan efter 2014. En dato, som statsministeren første gang nævnte i forbindelse med et besøg i London hos netop David Cameron i august i år. /ritzau/

Briterne truer med næste år at trække soldater hjem fra Afghanistan. Løkke afventer "udviklingen på jorden".

Offentliggjort Sidst opdateret