Minister om SF-forslag: En ommer

Socialminister Benedikte Kiær (K) måtte kigge på kalenderen for at sikre sig, det ikke var 1. april, da hun hørte forslaget fra SF's finansordfører, Ole Sohn, om at hjemmehjælpere også skal medbringe post, når de alligevel skal ud til de ældre.

- Det er utroligt, at han kommer med sådan et forslag i en situation, hvor vi har den største økonomiske krise nogensinde, og hvor det gælder om at komme med seriøse forslag til at løse problemerne, siger Benedikte Kiær.

Lige siden S og SF den 24. december sagde, at den offentlige sektor skal trimmes og slankes, har socialministeren efter eget udsagn ventet spændt på, hvordan de vil gøre det.

- Jeg tager mig til hovedet over, at man overhovedet kan få tanken. Hvor skulle effektiviseringen og besparelsen ligge dér, med mindre man har tænkt sig at nedlægge postbuddets funktion, spørger Benedikte Kiær.

- Så skal hjemmehjælpen jo bruge tid på at hente posten et bestemt sted. Og vi ved jo, at netop inden for hjemmeplejen kommer vi til at mangle medarbejdere. Så skal vi ikke give dem arbejdsopgaver, der ikke har med pleje og omsorg i hjemmet at gøre, tilføjer ministeren.

Hun mener, at SF-forslaget er "en ommer".

Også Venstre og Dansk Folkeparti ryster på hovedet over Ole Sohns forslag, som de betegner som noget makværk, der ikke er født i virkelighedens verden.

Fagforbundet FOA, der organiserer de fleste offentligt ansatte, har ligeledes svært ved at se besparelsen i SF's forslag, siger formanden, Dennis Kristensen.

- Det gør det jo ikke billigere for posten, der alligevel skal op til fjerde sal, at hjemmehjælpen har afleveret et brev på tredje sal, siger til Nordjyske Stiftstidende.

/ritzau/

SF må komme med bedre forslag til, hvordan man gør den offentlige sektor mere effektiv, siger socialminister.

Offentliggjort Sidst opdateret