Ministre udpeger værdikamp som fjenden

Den tidligere regerings værdikamp får en over nakken i en kronik, som tre topministre har skrevet.

Kronikken i Berlingske er skrevet af justitsminister Morten Bødskov (S), uddannelsesminister Morten Østergaard (R) og skatteminister Thor Möger Pedersen (SF).

De vender sig imod mistænkeliggørelse, eksklusion og splittelse, for eksempel når det gælder udlændinge. Til gengæld tilbyder de verdens stærkeste værdifællesskab, tillid og frihed.

Ved at udpege en klar modstander forsøger regeringen at komme i offensiven og sætte dagsordenen, lyder det fra politiske kommentatorer.

Den tidligere konservative minister Hans Engell siger, at regeringen forsøger at vende fronten og de dårlige meningsmålinger, som ville sende den på porten, hvis der var valg i dag.

- De forsøger at identificere modstanderen, efter at der ikke rigtigt har været noget opgør med den tidligere regering, siger Engell.

Han ser det som begyndelsen på en mobilisering, hvor regeringen ikke bare lader sig presse.

- Men en kronik gør ingen sommer. Den skal omsættes til politik. Det er ikke nok med et partitur, hvis orkestret ikke kan spille, siger Engell.

Når kronikken står netop i Berlingske Tidende er det for at holde fast i venstre side af de borgerlige vælgere. Når ordvalget er forholdsvis mildt, er det for at undgå at skræmme dem, man vil danse med, mener han.

Politisk kommentator Rasmus Jønsson, som har været rådgiver for Ny Alliance, efterlyser en mere skarp tone i stil med de "smagsdommere", som tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) angreb som fjenderne.

- Forfatterne til kronikken skulle have været mere markante. De færreste vil blive så provokerede, at de rydder søndagen for det, mener Jønsson.

Men det er smart nok at fortælle om den tidligere regerings politik. Man savner noget at være for eller imod, mener han.

/ritzau/

Tre topministre angriber den gamle regerings værdikamp. Endelig har de fundet fjenden, siger kommentatorer.

Offentliggjort Sidst opdateret