Nato viser Fogh som oprejst homo sapiens

Tegneren Roald Als ynder at fremstille ham som en hulemand med kølle. Men i det nyeste nummer af Nato Review er generalsekretær Anders Fogh Rasmussen nu det højeste trin i udviklingen.

På forsiden af Natos blad går den tidligere statsminister forrest og er højest af fire generalsekretærer i en collage, som er en klar pendant til den kendte tegning af menneskets udvikling fra abe til lav neandertaler til fuldt oprejst homo sapiens.

Forud for det igangværende Nato-topmøde i Lissabon har Fogh fremstillet en video, hvor han står i regnen i løbetøj på toppen af en bygning og fortæller om, at han er i topform.

- Vi vil skære ned på fedtet og opbygge muskler, så Nato også vil være i fin form til det 21. århundrede, siger generalsekretæren.

Fogh har flere gange pointeret, at han er valgt til posten, fordi han er politiker på højeste niveau. Blandt de tidligere generalsekretærer har der både været generaler og politikere, dog højst udenrigsministre - men fra større lande end Danmark.

Trods den stærke fokus på Foghs person oplevede han for nylig at være mere sekretær end general i et opgør med Tyrkiet om Iran. Det mener den socialdemokratiske forsvarsordfører John Dyrby Paulsen. Han roser til gengælds Foghs strategi for at skære ned på Natos struktur.

Fogh måtte rette ind efter det tyrkiske krav om ikke specifikt at nævne Iran som missiltrussel, fordi de 28 Nato-lande træffer deres beslutninger i enighed. Et enkelt land kan blokere, og det truede Tyrkiet med at gøre. Tyrkerne strittede også imod, da Fogh blev generalsekretær i 2009.

Links:

www.nato.int/ebookshop/review/2010-lisbon-e.pdf

www.google.com/search?q=evolution+darwin

www.andersfogh.info/2010/11/19/running-towards-the-future

/ritzau/

En collage på forsiden af Nato-blad viser generalsekretæren som øverste trin i udviklingen.

Offentliggjort Sidst opdateret