* Far eller medforælder får i den nye aftale ret til 11 ugers øremærket orlov. Det er ni uger mere end i dag.
* Derudover får hver forælder 13 uger hver, som de frit kan dele mellem sig - altså 26 uger. Det er seks uger mindre end i dag og skyldes den øgede mængde øremærkede orlov til den ikke-fødende forælder.
* Afholdes de øremærkede uger ikke, bortfalder de.
* Under de i alt 48 ugers orlov har forældrene ret til barselsdagpenge, hvis de er lønmodtagere.
* Aftalen gælder lønmodtagere, så er man i stedet selvstændig, ledig eller studerende, kan man vælge at overdrage op til 22 uger (9 + 13 uger) til den anden forælder. Det vil sige, at kun to uger i disse tilfælde ikke kan overføres.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet.
/ritzau/
Seneste artikler
Renovering af stor p-plads rykker nærmere
Sætter ord på viral video: - Det var et sats
Mistænkt for menneskesmugling: Nu er de varetægtsfængslet
Underskud og låneoptag: Sådan endte byrådsmødet
Dagligvarebutik i nødråb
Mest læste artikler
Brand i sukkerfabrik
Tom bil på Farøbroen: Eftersøgning fortsætter mandag
Dramatisk: Traktor på afveje påkørte biler og ramte hus
Truede med at skyde bekendt: Fandt våben hos kvinde
Bostedet Langholt lukker