Nye barselsregler i Danmark

Offentliggjort Sidst opdateret

* Far eller medforælder får i den nye aftale ret til 11 ugers øremærket orlov. Det er ni uger mere end i dag.

* Derudover får hver forælder 13 uger hver, som de frit kan dele mellem sig - altså 26 uger. Det er seks uger mindre end i dag og skyldes den øgede mængde øremærkede orlov til den ikke-fødende forælder.

* Afholdes de øremærkede uger ikke, bortfalder de.

* Under de i alt 48 ugers orlov har forældrene ret til barselsdagpenge, hvis de er lønmodtagere.

* Aftalen gælder lønmodtagere, så er man i stedet selvstændig, ledig eller studerende, kan man vælge at overdrage op til 22 uger (9 + 13 uger) til den anden forælder. Det vil sige, at kun to uger i disse tilfælde ikke kan overføres.

Kilde: Beskæftigelsesministeriet.

/ritzau/

Gode historier kommer ikke af sig selv

Allerede abonnent? Log ind

Vi stiller spørgsmål, tjekker svar og følger sagerne til dørs. Det kræver tid og dygtige journalister. Derfor koster det at læse med. Med F+ får du lokal journalistik tæt på livet på Lolland og Falster – og er med til at betale for den næste gode historie.

Prøv 2 uger for 19 kr. pr. uge

Abonnementet forsætter til normalpris, 39 kr.pr. uge, efter 2 uger.