Nye Borgerlige har mistet halvdelen af folketingsgruppen

Offentliggjort Sidst opdateret

 * 7. november 2022: Seks dage efter folketingsvalget forlader folketingsmedlem Mette Thiesen Nye Borgerlige. Hun fortsætter i Folketinget som løsgænger. Den 6. februar 2023 melder hun sig ind i Dansk Folkeparti.

* 10. januar 2023: Pernille Vermund meddeler, at hun stopper i Folketinget efter næste folketingsvalg, og at hun vil stoppe som Nye Borgerliges formand senest efter partiets næste årsmøde til efteråret.

* 18. januar 2023: Nye Borgerliges næstformand, Peter Seier Christensen, meddeler, at han vil træde tilbage fra sin post, når partiet 7. februar afholder ekstraordinær generalforsamling.

* 24. januar 2023: Folketingsmedlem Mikkel Bjørn forlader Nye Borgerlige og melder sig ind i Dansk Folkeparti. Det sker i utilfredshed med, at Lars Boje Mathiesen skal være ny formand.

* 7. februar 2023: Folketingsmedlem Lars Boje Mathiesen bliver valgt som formand. Byrådsmedlem Henriette Ergemann bliver næstformand.

* 20. februar 2023: Henriette Ergemann trækker sig som næstformand. Det sker efter en mediestorm, hvor hun blandt andet er blevet kritiseret for voldsomme udtalelser om coronahåndteringen.

* 9. marts 2023: I en mail til Nye Borgerliges medlemmer skriver Jesper Hammer fra partiets hovedbestyrelse, at Lars Boje Mathiesen stopper som formand, og at han er blevet ekskluderet fra partiet og folketingsgruppen.

Kilder: Nye Borgerlige og Ritzau.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu