Ole Sohn: Fair at spørge lønmodtagerne

Nationalbankdirektør Nils Bernstein giver i dagbladet Børsen udtryk for betænkeligheder ved, at S og SF vil inddrage arbejdsmarkedets parter i partiernes økonomiske plan, Fair Løsning.

S-SF planen indebærer blandt andet, at partierne vil skaffe 15 milliarder kroner ved at alle skal arbejde 12 minutter mere om dagen. Det skal sikres ved trepartsforhandlinger med arbejdsmarkedets parter.

Nils Bernstein mener, at ansvaret for finanspolitikken entydigt skal ligge på Christiansborg alene.

Men SFs politiske ordfører mener kun, at det er fair, at inddrage arbejdsmarkedets parter i forhandlingerne.

- Jeg kan godt forstå, at man kan få den tanke: Kan det nu også lade sig gøre, når nu man inddrager andre parter end folketingspartierne, siger Ole Sohn til dagbladet Børsen og fortsætter:

- Det vi har sagt er: Når vi beder arbejdsmarkedets parter om at skaffe 15 milliarder kroner ved at arbejde mere, så synes vi også det er fair, at man spørger lønmodtagerne, hvordan det skal gøres. Men jeg kan sige med fasthed i stemmen - de 15 milliarder kroner, de bliver skaffet.

/ritzau/

SFs gruppeformand, Ole Sohn, mener, at det er fair at spørge lønmodtagerne, om de vil arbejde mere.

Offentliggjort Sidst opdateret