Politichef fik stor bonus i kriseår

Der rejses nu politiske krav om øget indsigt i de bonusordninger, som statens topchefer modtager oven i deres faste løn, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det vækker undren, at tidligere rigspolitichef Torsten Hesselbjerg i 2007 oven i sin faste løn og en resultatløn på 85.000 kroner fik 90.000 kroner i engangsvederlag.

Belønningen står ifølge Benny Engelbrecht, Socialdemokraternes forbrugerordfører, i skærende kontrast til den kritik, som Rigsrevisionen i fjor fremsatte af rigspolitiet for ikke at have implementeret politireformen godt nok.

Retsordfører og formand for Folketingets retsudvalg Peter Skaarup (DF) siger, at Torsten Hesselbjerg arbejdede meget i 2007.

- Men resultatet og styringen lod meget tilbage at ønske, siger han til Jyllands-Posten.

Både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne kæver øget åbenhed om alle statslige chefers bonusordninger. Det burde også være i alles interesse, mener de.

/ritzau/

Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti kræver åbenhed om statslige chefers bonusordninger.

Offentliggjort Sidst opdateret