Pres banede vej for kvinder i politik

Offentliggjort Sidst opdateret

* I 1915 fik kvinderne efter årtiers pres stemmeret og ret til at stille op til rigsdagsvalgene.

* Syv år tidligere var de blevet sikret valgret til kommunalvalgene, men nu blev det altså udvidet.

* Det betød, at der ved rigsdagsvalget i 1918 for første gang var kvinder på stemmesedlen.

* Her blev fire kvinder valgt ind i Folketinget - det ene af Rigsdagens to kamre - der havde 140 pladser.

* I det andet kammer - Landstinget - udgjorde kvinderne efter valget 6,9 procent af medlemmerne.

* En af dem var Nina Bang fra Socialdemokratiet, der i 1924 blev undervisningsminister.

* Hun blev dermed landets første kvindelige minister, men den næste lod vente en rum tid på sig.

* Det tog 23 år, før partifællen Fanny Jensen i 1947 blev minister uden portefølje.

* Siden har vi haft mange kvindelige ministre og flere kvindelige statsministre.

* I den nuværende SVM-regering er 8 ud af 23 ministre - altså lidt mere end hver tredje - kvinder.

Kilder: Folketinget, danmarkshistorien.dk og regeringen.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu