R: Miljøministeren sidder i en osteklokke

De Radikale kan ikke genkende det billede af Danmarks natur, som miljøminister Karen Ellemann (V) tegner i sin kommentar til en ny rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU).

Miljøministeren må befinde sig i en osteklokke, mener partiets miljøordfører, Johs. Poulsen.

- Både DMU-rapporten og det, man kan konstatere ved selvsyn rundt omkring, er, at vores natur forarmes til stadighed. Arterne bliver færre og færre, fodermarkerne bliver større og større, og biodiversiteten er under kolossalt pres, siger Johs. Poulsen.

De små fremskridt, der har været for vandmiljøet, skyldes primært de første to vandmiljøplaner, tilføjer han.

- Ikke mindst den tredje vandmiljøplan, som den nuværende regering stod for, har været en total fiasko. Jeg synes, det ville klæde ministeren at se realiteterne i øjnene, siger Johs. Poulsen.

Det er ikke gjort med at "snakke lidt med landbruget", fortsætter han.

VK-regeringen har ifølge den radikale ordfører sluppet alle tøjler over for erhvervet, blandt andet i strukturdebatten om, hvor store landbrug må blive i Danmark.

- Men hele naturdelen i udspillet Grøn Vækst, som landbruget skulle tage sig af, den har man endnu ikke fået gennemført i Folketinget.

Det er simpelt hen ikke værdigt, at miljøministeren forsøger at slippe ud af det her ved at sige, at det står nogenlunde godt til, mener Johs. Poulsen.

/ritzau/

Det er uværdigt af Karen Ellemann at foregive, at der sker fremskridt for naturen, mener De Radikale.

Offentliggjort Sidst opdateret