Rønn tvivler på opklaring af statsløse-sag

Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V) tvivler nu på, at årsagen til ministeriets dobbelte konventionsbrud i behandlingen af statsløses indfødsret nogensinde bliver opklaret.

Om sagen om de statsløse siger Birthe Rønn Hornbech til Politiken, at "jeg desværre tvivler på, at vi får den opklaret".

Og det vækker undren hos Institut for Menneskerettigheder.

Det er svært at forstå, hvorfor sagen ikke skulle kunne opklares. Det kan selvfølgelig være fordi, at der er gået så mange år, og fordi så mange mennesker har været inde over.

- Men i bund og grund skulle man da formode, at sagen kan opklares, siger seniorforsker Eva Ersbøll fra Institut for Menneskerettigheder.

Efter flere dagens tavshed besluttede Birthe Rønn Hornbech torsdag én gang for alle at rydde op i miseren ved at gøre alle landets omkring 500 statsløse opmærksom på, at de har ret til statsborgerskab i Danmark, med mindre de er dybt kriminelle.

Den ret har de statsløse haft i årtier, men myndighederne har bare aldrig fortalt dem det - og dem, der har ansøgt, har alligevel fået afslag, selvom det brød med hele to FN-konventioner, som Danmark har tilsluttet sig.

Det fik torsdag FN's Flygtningehøjkommissariat til at bede Integrationsministeriet om en forklaring på sagen.

/ritzau/

Institut for Menneskerettigheder undrer sig over, at miseren om de statsløse måske aldrig bliver opklaret.

Offentliggjort Sidst opdateret