S afviser garanti for vestjysk motorvej

Motorvejen mellem Holstebro og Herning, der skulle kompensere for den omstridte placering af et nyt supersygehus i Gødstrup, hænger i en tynd tråd, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten torsdag.

På grund af det store hul i statskassen kan den nye regering ikke garantere, at der er penge til motorvejen, siger gruppeformand Mogens Jensen (S).

- Vi har stadig en ambition om en motorvej til Holstebro, men det er klart, at pengene skal være der først, og det er de ikke for nuværende, siger gruppeformanden til avisen.

Den afsatte VK-regering og Dansk Folkeparti samt Kristendemokraterne afsatte ellers 2,5 milliarder kroner på sidste års finanslov til ny vestjysk motorvej. Der skulle sælges aktiver i staten for 2,5 milliarder kroner for at få pengene i hus, men den form for finansiering kan finansminister Bjarne Corydon (S) ikke bruge til noget.

- Den tidligere regering har ikke kunnet anvise konkret finansiering. Den har udstedt et løfte med en dækningsløs check, siger han til Jyllands-Posten.

Den vestjyske motorvej blev af mange set som et plaster på såret oven på en voldsom debat om det nye supersygehus.

Placeringen i Gødstrup ved Herning betyder, at vestjyderne længst mod nordvest får næsten 100 km til nærmeste akutsygehus, når sygehuset i Holstebro lukker.

Derfor advarer de socialdemokratiske borgmestre i både Struer og Holstebro kraftigt partitoppen mod at snyde vestjyderne for motorvejen.

- Ingen kan løbe fra, at den motorvej skal bygges, og det kan mine partifæller heller ikke. Det vil være at stikke en kniv i såret med hele den turbulens, som vi har haft om det sygehus, og i forhold til hele udkantsproblematikken, siger borgmester i Holstebro H.C. Østerby (S).

/ritzau/

De vestjyske borgmestre raser. Den nye regering vil ikke garantere ny motorvej på den jyske hede.

Offentliggjort Sidst opdateret