S vil stoppe plyndring af fattige kommuner

Socialdemokraterne tager skarpt afstand fra De Konservatives forslag om lade de rige kommuner nord for København slippe for at overføre penge til de fattigere kommuner på den københavnske vestegn. De Konservative vil fjerne den såkaldte hovedstadsudligning, som betyder, at Hørsholm, Rudersdal og Gentofte i dag betaler penge til blandt andre Hvidovre og Glostrup.

Socialdemokraternes politiske ordfører Henrik Sass Larsen kalder forslaget for asocialt.

- Du godeste. Det er så skævt, som det kan blive. At begynde at plyndre de fattige kommuner til fordel for de rige kommuner nord for København, hvor borgerne nyder godt af skattelettelser. Det haster at få en ny regering, så vi kan forhindre, at det nogensinde bliver til noget, siger han.

/ritzau/

Socialdemokraterne vil ikke være med til at ændre hovedstadsudligningen, så rige borgerlige kommuner slipper billigere.

Offentliggjort Sidst opdateret