Sådan ser det ud i andre lande

Offentliggjort Sidst opdateret

* Finland: 23 uger er øremærket til hver af forældrene. Heraf kan ni uger overdrages til den anden forælder.

* Norge: 15 uger er øremærket til hver af forældrene. Derudover er 19 uger til deling.

* Island: 26 uger er øremærket til hver af forældrene. Heraf kan seks uger overføres til den anden forælder. Landets barselsordning anses som den mest progressive i verden.

* Sverige: 13 uger er øremærket til hver af forældrene. Derudover er 30 uger til deling.

Kilder: Kvinderådet, Institut for Menneskerettigheder, Forsakringskassan.se og Finlands regering.

/ritzau/

Gode historier kommer ikke af sig selv

Allerede abonnent? Log ind

Vi stiller spørgsmål, tjekker svar og følger sagerne til dørs. Det kræver tid og dygtige journalister. Derfor koster det at læse med. Med F+ får du lokal journalistik tæt på livet på Lolland og Falster – og er med til at betale for den næste gode historie.

Prøv 2 uger for 19 kr. pr. uge

Abonnementet forsætter til normalpris, 39 kr.pr. uge, efter 2 uger.