Sagen kort om fordeling af gymnasieelever

Offentliggjort Sidst opdateret

* Formålet med en politisk aftale om fordeling af gymnasieelever er at sikre en mere mangfoldig elevsammensætning på tværs af sociale og kulturelle skel i og omkring de store byer.

* Ifølge den oprindelige gymnasieaftale, som blev indgået af regeringen samt en række støttepartier, Kristendemokraterne og Dansk Folkeparti i juni 2021, skulle forældres indkomst være med til at afgøre, hvilket gymnasium eleven kom ind på.

* I områder, hvor elevfordelingen er skæv, skulle der kun være plads til et vist antal elever fra forskellige indkomstgrupper.

* Aftalen skulle træde i kraft fra skoleåret 2023/2024.

* Aftalen fik hård kritik med på vejen fra de borgerlige partier, en række gymnasierektorer og elevernes organisation. Dansk Folkeparti trak sig fra aftalen.

* I maj 2022 blev aftalen justeret, så et element om lodtrækning blandt andet udgik.

* Under dannelsen af SVM-regeringen i slutningen af 2022 lykkedes det Venstre at få en tilbagerulning af aftalen om elevfordeling med i regeringsgrundlaget.

Kilder: Undervisningsministeriet og Ritzau.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu