Skolemad: Højere, klogere og rigere

Offentliggjort Sidst opdateret

* Skolemad blev indført gradvist i Sverige i midten af 1940’erne. I 1970 serverede alle svenske kommuner gratis skolefrokost.

* Forskerne har undersøgt mulige forskelle senere i livet mellem de elever, som fik eller ikke fik skolemad i grundskolen.

* Eleverne, som fik skolemad, blev næsten en centimeter højere, uddannede sig længere og gik oftere på universitetet i forhold til elever uden skolemad.

* Eleverne, som fik skolemad, fik også en indkomst, der var tre procent højere, livet igennem.

Kilde: Dan-Olof Rooth, professor i økonomi ved Stockholms Universitet, Illustreret Videnskab og forskning.no,

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu