Sundhedsminister frygtede kritik af Løkke

Sundhedsministeriet frygtede fra starten, at den omstridte sag om overbetalingen af de private sygehuse skulle udvikle sig til et angreb på statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

En række dokumenter, som sundhedsminister Bertel Haarder (V) har givet aktindsigt i, afslører således, at hans forgænger på posten, Jakob Axel Nielsen (K), allerede i maj 2009 advarede Venstre og de Konservatives sundhedspolitiske ordførere mod en kommende beretning fra rigsrevisor Henrik Otbo.

Henrik Otbo havde på det tidspunkt udarbejdet et udkast, der kritiserede overbetalingen. Et beretningsudkast som ganske vist var fortrolig, men som Sundhedsministeriet alligevel mente, at der var en "risiko" for slap ud, fordi det var sendt til udtalelse hos flere ministerier og regioner.

- Hvis beretningen kommer frem i en form, der ligner den, vi har set, vil det skabe en betydelig opsigt, hedder det den 6. maj i en notits til Jakob Axel Nielsen forud for mødet med sundhedsordførerne.

- Selvom beretningen i sin form er en kritik af Sundhedsministeriet, som ikke har gjort det ene og ikke har gjort det andet, så er det i realiteten et angreb på det politiske flertals beslutninger og Lars Løkke Rasmussens embedsførelse som indenrigs- og sundhedsminister, skønt der er administreret fuldstændig i overensstemmelse med lovgivningen, dens formål og dens bemærkninger, og skønt det hele har været lagt fuldstændigt åbent frem for blandt andet Folketinget, hedder det i notitsen.

Da rigsrevisor i juni 2009 offentliggjorde sin endelige beretning indeholdt den netop den forventede hårde kritik af overbetalingen, som fandt sted under Lars Løkke Rasmussen.

/ritzau/

Rigsrevisionens undersøgelse af overbetalingen af privatsygehusene fik alarmklokker til at ringe i regeringen

Offentliggjort Sidst opdateret