Thorning vil give frivillige egen minister

Det lønnede arbejde i den offentlige sektor skal ikke overtages af frivillige. Det mener den socialdemokratiske formand og statsministerkandidat, Helle Thorning-Schmidt.

Hvis hun bliver leder af landet, får de frivillige deres egen minister i stedet for at ansvaret er delt over flere ministre.

Det lovede Thorning-Schmidt på Ældre Sagens frivillighedskonference i dag, oplyser organisationen.

- Det frivillige område bliver en mærkesag i en ny regering. Derfor bliver der udnævnt en minister, der har frivilligt arbejde som sit ansvarsområde, siger Helle Thorning Schmidt.

Ældre Sagen kritiserer, at kommuner forsøger at få flere af organisationens medlemmer til at overtage arbejde med genoptræning på plejehjem og kørsel med ældre.

Den socialdemokratiske formand er på linje med organisationen, siger hun.

- Jeg deler jeres bekymring. Det frivillige arbejde skal ikke erstatte det lønnede arbejde i den offentlige sektor, siger Helle Thorning Schmidt ifølge Ældre Sagen.

/ritzau/

Hvis Socialdemokraterne kommer til magten, skal frivillige i det sociale arbejde have deres egen minister.

Offentliggjort Sidst opdateret