V: Vi vinder frem på regeringens løftebrud

Vælgerne vil have en politik, som skaber vækst og danske job. De vender ryggen til regeringspartierne, som løber fra deres løfter under valgkampen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Sådan siger Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby, om Voxmeters seneste måling for Ritzau.

Skønt Venstre taber lidt terræn, mens Socialdemokraterne går frem, står 98 mandater bag Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, som statsminister mod kun 77 til Helle Thorning-Schmidt (S).

- Jeg deler befolkningens ønske om, at vi får en ny regering, som holder, hvad den lover og sætter mere markant fokus på at skabe vækst og arbejdspladser i Danmark. Vi har ikke behov for den zig-zag kurs, vi ser lige nu. Vi har behov for stabilitet, siger Ellen Trane Nørby.

Thorning har klandret Løkke for at ligge i hængekøjen, mens regeringen i foråret laver svære reformer af SU, kontanthjælp og flerårig budgetlov med stramme rammer for staten, de fem regioner og 98 kommuner.

Venstres politiske ordfører afviser kritikken.

- Det er åbenbart regeringspartiernes eneste forsvarslinje: At kritisere andre. Vi har taget ansvar for regeringens reformer. Vi deltager gerne i reformer af SU og kontanthjælp. De er nødvendige for at vi har råd til velfærd i årene fremover, siger Ellen Trane Nørby.

Hun frygter ikke, at vælgerne vender sig væk, hvis Venstre og regeringen i foråret laver en stor aftale eller delaftaler om økonomien, som tager fra fattige danskere og giver til erhvervslivet.

- Der er ingen tvivl om, at det er diametralt modsat det, som Socialdemokraterne, SF og Det Radikale Venstre lovede vælgerne. Det er et enormt løftebrud. Men vi har sagt tingene åbent og ærligt fra starten. Der er behov for at stramme på økonomien, siger Ellen Trane Nørby.

/ritzau/