Venstre håber på finanslov med ny SF-chef

Venstre glæder sig til at se en handlekraftig regering igen med Annette Vilhelmsen som nyvalgt formand for SF, siger Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby.

Offentliggjort Sidst opdateret

- Annette Vilhelmsen har som det eneste konkrete bebudet, at hun vil inddrage baglandet i regeringsarbejdet. Men som ny SF-formand er det dog tvivlsomt, om der bliver tid til det, siger Ellen Trane Nørby og tilføjer:

- Annette Vilhelmsen får rigeligt travlt med at hjælpe regeringen til at fortsætte reformdagsordenen.

Venstre vil lave finanslov med regeringen og ser større chancer med Annette Vilhelmsen som formand, siger den politiske ordfører.

- Annette Vilhelmsen har behov for at vise sine regeringspartnere, at hun er tro mod regeringsgrundlaget og den reformdagsorden, som hviler på efterlønsreformen og dagpengereformen.

- Derfor bør vi kunne enes om, at Danmark nu har brug for en kontanthjælpsreform og en erhvervsskattepakke, så vi kan få skabt arbejdspladser i Danmark, siger Ellen Trane Nørby.

Dansk Folkepartis gruppeformand, Peter Skaarup, venter, at Annette Vilhelmsen får "utrolig svært" ved at manøvrere politisk.

- Hvis hun tror, at vigtige politiske aftaler først skal drøftes med baglandet, bliver det utrolig svært. Det har hun næsten stillet sit bagland i udsigt. Det bliver også svært at nå igennem med en forlængelse af dagpengeperioden, siger Peter Skaarup.

Han påpeger, at De Radikales økonomiminister, Margrethe Vestager, er en stærk kraft i regeringen, som ikke vil forlænge dagpengeperioden.

- Der er ingen tvivl om, at det svækker regeringen, som i forvejen er meget svækket af uenighed og dårlige meningsmålinger.

- Skal SF's formand reelt levere, må hun tage et opgør med, at stærke kræfter som Margrethe Vestager kører en anden linje, siger han

/ritzau/