Vestager: Rigtigt at Danmark deltog i Afghanistan

De Radikales forsvarsordfører, Zenia Stampe, kom i sommer på kant med soldater, deres pårørende og regeringspartnerne, da hun i et interview understregede, at Danmark sendte soldaterne "på en forkert mission" og en "umulig opgave" i Afghanistan.

Offentliggjort Sidst opdateret

Men nu fastslår partiets leder, Margrethe Vestager, at det var både rigtigt og nødvendigt at sende kamptropper i krig.

- Det var rigtigt og nødvendigt, at Danmark var med i missionen, siger Vestager på de Radikales sommergruppemøde.

- Vi vandt ikke krigen, men det gjorder Taliban heller ikke, og derfor er der opnået væsentlige fremskridt, lød det fra Vestager.

Det er første gang, at de Radikales leder selv giver sit syn på, hvad indsatsen i Afghanistan har betydet, og hun har hidtil forholdt sig tavs om sin forsvarsordførers udmelding, der blev udlagt som om, at hele krigsindsatsen havde været forfejlet.

- Vi erkender, at opgaven nu er at hjælpe afghanerne med at opretholde den sikkerhed, der er, siger Margrethe Vestager.

- Vi traf beslutningen i 2001 med den viden, vi havde den gang. Vi gjorde vores bedste for at træffe en ansvarlig beslutning i en tungtvejende situation, siger hun.

Zenia Stampe modtog en del kritik for sine udmeldinger fra blandt andre Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD) og Niels Helveg Petersen, som var De Radikales udenrigsminister i Nyrups regeringer fra 1993 til 2000.

De Radikale var selv en del af det brede flertal i Folketinget, der sendte de danske soldater til Afghanistan.

/ritzau/