Vestager: Vi holder fast i reformpolitikken

Foto: Torkil Adsersen /Scanpix

Det lysner så meget for dansk økonomi, at det vil gå jævnt, men blødt fremad.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det siger økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) på et pressemøde ved præsentationen af regeringens Økonomiske Redegørelse mandag.

- Det skyldes en ansvarlig og stabiliserende økonomisk politik fra skiftende regeringer. Det gør, at vi har haft et råderum til at kickstarte økonomien. Og det gør, at investorerne ser os som sikker havn for investeringer.

- Den status er svær at opnå og let at miste. Derfor holder vi fast i den økonomiske linje, siger Margrethe Vestager.

Hun henviser til, at de lave renter, som udenlandske investeringer har ført med sig, alene har holdt hånden under 40.000 job.

Regeringens kuldsejlede forsøg på trepartsforhandlinger med fagbevægelsen har efterladt et hul på fire milliarder og et efterslæb på målet om at skabe job. Men det skal der gøres noget ved.

- Jeg er fuldstændig klar over, at vi ikke fik den aftale i hus. Vi vil have et stærkt velfærdssamfund, og det er ambitionen at finde løsninger på det også. Men hvad det skal være, har vi ikke lagt os fast på, siger Margrethe Vestager.

Ministeren slår dog fast, at regeringen viderefører reformpolitikken - lige nu er det dog på områder som folkeskole og erhvervsuddannelser.

Regeringen skønner, at den økonomiske vækst næste år målt i bruttonationalproduktet BNP, vil vokse med 1,7 procent fra 0,9 procent i år.

Men det skøn har en række bankøkonomer allerede kaldt for optimistisk.

- Man må sige, at regeringens skøn er i den optimistiske ende, siger cheføkonom i Handelsbanken, Jes Asmussen og tilføjer:

- Man skal naturligvis aldrig udelukke, at der kan ske mirakler, men for at nå op på en BNP-vækst på 1,7 procent, skal der efter vores vurdering netop indtræffe en eller anden form for mirakel.

/ritzau/