13-årig kajakroer vandt sensationelt nordisk guld

Emma Jørgensen er bare 13 år, men hun råder allerede over fysisk styrke, der kan matche kajakroere, som er både to og tre år ældre.
 
I weekenden opnåede stortalentet sin kajakkarrieres hidtil flotteste resultat, da hun vandt det nordiske mesterskab i 2500 meter enerkajak. Vel at mærke for U/16-roere!
 
Emma Jørgensen vandt løbet efter en tæt finish. Hun kom mod mål sammen med to norske og en svensk roer. 
 
Emilie Petersen og Emma Jørgensen vandt desuden sølv i 500 og 2500 meter toerkajak samt i 4 x 200 stafet med Maja Rosenkrands og Lotte Nielsen fra Sorø. Det blev til bronze i 200 meter firerkajak med klubkammeraten Ida Christoffersen samt Amalie Thomsen fra Aalborg. Bronze blev det også til i 500 meter enerkajak for Emilie Petersen. Alt sammen i U/16.
 
Maribo Kajakklub fik yderligere to guldmedaljer ved weekendens NM for U/18- og U/16-roere. De gik begge til Andreas Stig Henriksen. Han var som ventet stærkest i U/18-mændenes enerkajak over 500 og 1000 meter. Det blev samlet set til tre guld-, elleve sølv- og tre bronzemedaljer, hvilket gjorde Maribo Kajakklub til den mest vindende danske klub ved NM, som foregik i Silkeborg.
 
Medaljehøsten endte dog et stykke under sportschef Finn Larsens forhåndsforventninger. Han havde håbet på et tocifret antal guldmedaljer. Sofie Jørgensen - storesøster til Emma - nuppede flest medaljer i U/18. Hun vandt fem gange sølv. De tre af dem blev vundet i toerkajak med Zofia Nielsen fra Neptun København. De var næsthurtigst over 200, 500 og 1000 meter. I 5000 meter toerkajak vandt hun sølv med Annemia Pretzmann fra Silkeborg, og i 1000 meter firerkajak var der sølv med Zofia Nielsen, Annemia Pretzmann og Lisa Stuart fra Hvidovre. Orion Pilo vandt tre sølv- og en bronzemedalje. Sølvmedaljerne vandt han i toerkajak med Thomas Skyum fra Nybro-Furå på 200, 500 og 5000 meter. Bronzen blev vundet i 200 meter enerkajak.




Maribo Kajakklub tog 17 medaljer ved de nordiske mesterskaber

Offentliggjort Sidst opdateret