Astrup og Skaarup undgår regnearbejde og er i OL-kvartfinale

Danmark er sikker på mindst tre kvartfinalepladser i badminton efter sejren til Skaarup og Astrup. Foto: Hamad I Mohammed/Reuters

Den danske herredouble er klar til kvartfinalen ved OL. Her venter de regerende verdensmestre.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det kunne have udviklet sig til et større regnestykke med sejre, sæt og partier som faktorer.

Men i stedet ordnede badmintondoublen med Kim Astrup og Anders Skaarup paragrafferne selv.

Danskerne vandt med stort besvær 21-19, 22-20 over Takuro Hoki og Yugo Kobayashi og sikrede sig en plads i kvartfinalen ved OL uden at være afhængig af resultatet i den anden gruppekamp mellem parrene fra Taiwan og Kina.

Danmark slap dermed ud af den svære gruppe, som lodtrækningen gav dem på trods af deres gode placering på verdensranglisten og finaleseedningen.

Kampen skulle oprindeligt være spillet onsdag formiddag, mens gruppens andet opgør skulle afvikles om eftermiddagen.

Men da gruppens endelige stilling meget vel kunne være endt med at blive afgjort ud fra et større regnestykke, blev det efter en anmodning fra Danmark besluttet at afvikle dem samtidig.

Astrup og Skaarup vidste dog, at de kunne gøre det nemt for sig selv ved at vinde kampen. Så var der ikke mere at rafle om.

Omvendt havde japanerne ikke noget at spille for, men det var ikke til at se på banen.

De bragte sig foran 6-1 og fik danskerne på glatis et par gange. Men lige så hurtigt gik det den anden vej.

Danskerne havde held til at tvinge Kobayashi til et par lette fejl, og så stod det pludselig 10-7 i danskernes favør.

Så tænkte man måske, at der var styr på det, men kampens betydning begyndte tilsyneladende at påvirke danskerne.

Foran 17-14 begyndte de at miste fokus, og i stedet kom japanerne igen i front med 19-18.

Men danskerne holdt hovedet koldt i modgangen og slog tilbage. Astrup og Skaarup tog tre point på stribe og jublede, som om de havde vundet kampen, da sættet blev lukket.

Der ventede dog stadig et stykke hårdt arbejde, før den var hjemme. Duellerne var lange og udmarvende, og det danske par fik intet foræret.

Hoki og Kobayashi tilspillede sig en føring på 8-5 og udbyggede igen forspringet, når danskerne tilspillede sig tæt på.

Japanerne kom på 19-14, men så viste det danske par i sandhed karakter.

Astrup og Skaarup vandt fire point på stribe og udlignede efterfølgende til 20-20, før på første matchbold at tvinge japanerne til at slå ud af banen.

Med sejren var spørgsmålet kun, om danskerne skulle gå videre som etter eller toer i gruppen.

Gruppens anden kamp endte med en sejr efter tre tætte sæt til taiwanske Lee Yang og Wang Chi-Lin, der slog kineserne Liu Yu Chen og Ou Xuan Yi med 17-21, 21-17, 24-22.

Det betyder, at danskerne slutter som toer i gruppen. I kvartfinalen torsdag venter de forsvarende verdensmestre - Kang Min-hyuk og Seo Seung-jae. Dermed er der revanchemulighed for danskerne, der tabte VM-finalen til sydkoreanerne i Royal Arena for et år siden.

Tre danske kvartfinalepladser i badminton er indtil videre i hus.

/ritzau/