Badminton: Rutinen slår talentet i ren dansk semifinale

Hans-Kristian Vittinghus bankede Viktor Axelsen i to sæt og er klar til finalen i badmintonturneringen London Grand Prix Gold søndag eftermiddag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Turneringen hører til på niveauet lige under Super Series.

I den olympiske Copper Box Arena, hvor badmintonspillerne kæmpede om OL-medaljer sidste sommer, vandt 27-årige Hans-Kristian Vittinghus i to sæt, 21-19 og 21-18, over sin otte år yngre landsmand.

Viktor Axelsen var kun foran en eneste gang i kampen. Det var ved stillingen 1-0 i andet sæt. Ellers havde Hans-Kristian Vittinghus forholdsvis godt styr på kampen, selv om det unge talent bed godt fra sig i slutningen af begge sæt.

I første sæt var Axelsen nede med 10-16 og 11-17, og han overlevede tre sætbolde ved stillingen 20-16 til Vittinghus.

I andet sæt var Viktor Axelsen nede med 4-13. Her fik han udlignet til 16-16, inden Hans-Kristian Vittinghus igen trak fra.

Vittinghus' modstander i søndagens finale bliver enten kineseren Houwei Tian eller briten Rajiv Ouseph.

Tidligere lørdag spillede damedoublen med Kamilla Rytter Juhl og Christinna Pedersen sig i finalen i London. Det gjorde de danske kvinder efter en tæt kamp mod kineserne Ming Tian og Yu Yan Vanessa Neo.

De førsteseedede Kamilla Rytter Juhl og Christinna Pedersen vandt med 22-20 og 21-19.

Hvis Marie Røpke og Line Damkjær Kruse vinder deres semifinale senere lørdag over et par fra Singapore, bliver finalen et rent dansk opgør.

/ritzau/