Bo Spellerberg er i tvivl om sin EM-rolle

Kort efter tirsdagens 22-24-nederlag ved EM til de serbiske værter blev Bo Spellerberg udtaget som den 16. og sidste mand i den danske trup.

KIF Kolding-spilleren er dog ikke helt klar over sin egen rolle på landstræner Ulrik Wilbeks mandskab.

- Jeg kender ikke Ulriks tanker. Det er jo en 16.-plads, som det ville være dumt ikke at besætte. Det kan også være derfor, jeg er der.

- Altså for at aflaste, når det bliver nødvendigt. Måske jeg er tiltænkt en lidt større rolle, jeg ved det ikke. Men det kommer også an på, hvordan folk spiller på de forskellige pladser, siger 32-årige Spellerberg.

Op til slutrunden har han døjet med en lyskeskade og har stået standby hjemme i Danmark sammen med blandt andre Lasse Boesen.

Derfor har Spellerberg kun fulgt danskernes to første kampe fra tv. Trods nederlaget til Serbien er han fortrøstningsfuld inden den indledende gruppes sidste kamp mod Polen torsdag aften.

- Man fik i hvert fald forsvaret i gang mod Serbien. Det hæfter jeg mig ved, og det har vi også før haft succes med. Så er der altid i detaljer i angrebsspillet. Men jeg ser fine muligheder, hvis man kan lægge lidt på hver gang.

- Nu har vi fået forsvaret helt med, og så kunne det være rart at spille en fantastisk angrebskamp, og den kommer forhåbentlig mod Polen, lyder det fra Spellerberg, som håber på at kunne bidrage på banen:

- Jeg skal bidrage, hvis Ulrik vil spille et ekstra kort ud. De andre har gjort det fint indtil videre, men hvis det skulle halte lidt, så kan det være, at jeg bliver sat i spil.

I en pressemeddelelse udtalte Wilbek sent tirsdag følgende om udtagelsen af Spellerberg.

- Jeg vil gerne understrege, at den disposition absolut intet har at gøre med utilfredshed med de præstationer, der er leveret af truppen hidtil.

- Vi har udelukkende holdt en plads åben, fordi vi ikke ville stå i en situation, hvor en pludseligt opstået skade kunne vælte hele balancen på holdet.

- Nu er vi kommet igennem de to første kampe uden skader, og da Bo samtidig er klar igen efter sin lyskeskade, er det en helt naturlig manøvre at indkalde ham som 16. spiller.

Spellerberg har 185 landskampe og 274 mål for Danmark på samvittigheden.

Efter det indledende gruppespil - altså, når kampen mod Polen er overstået - har Wilbek mulighed for at skifte op til to spillere ud inden mellemrunden.

/ritzau/

KIF Koldings Bo Spellerberg er udtaget som 16. mand til EM-truppen, men sin rolle kender han ikke endnu.

Offentliggjort Sidst opdateret