Brøndby-kvinder taberdømt for brug af ulovlig spiller

Brøndbys Kamilla Karlsen (til venstre), som her ses juble sammen med holdkammeraten Emilie Henriksen i sidste sæson, blev brugt i sæsonens første ligakamp, selv om hun havde karantæne til kampen. Foto: Lise Aserud/Ritzau Scanpix

Fodboldens Disciplinærinstans har straffet Brøndbys fodboldkvinder for brug af en karantæneramt spiller.

Offentliggjort Sidst opdateret

Brøndbys fodboldkvinder er blevet taberdømt efter brug af en ulovlig spiller. Det oplyser Dansk Boldspil-Union (DBU) på sin hjemmeside.

Brøndby stillede i lørdags med Kamilla Lilhammer Karlsen til ligapremieren mod Farum BK/FC Nordsjælland, og det forsvarende danske mesterhold vandt med hele 6-1.

Karlsen var dog karantæneramt efter en udvisning i den seneste sæsons pokalfinale, og derfor taberdømmes Brøndby, mens FCN-kvinderne tildeles en 3-0-sejr.

Det sker efter en protest, som FCN sendte ind to dage efter ligakampen - i mandags.

Brøndby har også redegjort for brugen af Kamilla Karlsen og forklarer, at klubben troede, at karantænen kun var gældende i pokalturneringen og ikke i ligaen.

Brøndby mener ikke at have forbrudt sig mod "regelsættet for afvikling af kampe i kvindeligaen", og at spilleren var spilleberettiget i den aktuelle kamp.

Disciplinærudvalget afviser, at det er tilfældet, og at Brøndby fik en skrivelse om karantænen til spilleren 20. maj - to dage efter pokalfinalen.

Udvalget forklarer, at hvis spilleren efter tildeling af rødt kort har ikke-afsonede karantænedage på det tidspunkt, hvor holdet forlader eller vinder pokalturneringen, afsones karantænen umiddelbart efter i ligaen.

Brøndby kan vælge at anke afgørelsen til Fodboldens appelinstans inden for to uger. Dommen blev formelt afsagt torsdag.