Caster Semenya må blive hjemme fra atletik-VM

OL-sølvvinderen Caster Semenya kommer ikke med til VM i atletik, der bliver afviklet i næste måned i Moskva.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lørdag aften forpassede den 22-årige sydafrikaner sin sidste mulighed for at sikre en VM-billet i 800-meter-løbet.

Det skete, da hun vandt et løb i Belgien, men vindertiden, 2.01,86 minutter var ikke nok til at klare kravet til VM.

Caster Semenya blev verdensberømt, da hun i 2009 blev verdensmester i 800-meter-løbet ved VM i Berlin.

Efterfølgende blev der rejst tvivl om, hvorvidt hun var en kvinde eller en mand, og hun måtte lade sig kønsteste.

To år senere vandt Caster Semenya sølv ved VM i Daegu på samme distance.

Siden OL i London har hun været plaget af en skade, og den ser altså ud til at være en af årsagerne til, at hun må blive hjemme fra VM.

/ritzau/