Contador bør bøje nakken og beholde bøffen

Cykelrytteren Alberto Contador gør klogt i at lægge en dæmper på stridslysten, hvis han vil hurtigt tilbage på cyklen. Også selvom han skulle have ret i, at den positive dopingtest fra sidste sommers Tour de France skyldes en dum bøf.

- Det har vist sig at være en bedre tilgang at bøje nakken og sige undskyld a la Ivan Basso, end det er at sige "fandeme nej, jeg har ikke gjort noget forkert" a la Michael Rasmussen, siger idrætslektor Ask Vest Christensen fra Aarhus Universitet.

Bjarne Riis? spanske rytter har slået fast, at han vil anke sagen, men det bør han holde sig fra, og i stedet æde den karantæne på et år, som det spanske cykelforbund har lagt op til, mener idrætsprofessor Verner Møller.

- Han står sig bedst ved ikke at anke, fordi han risikerer at få to år.

- Han må træde frem og sige, at han accepterer en straf givet af et uretfærdigt system, men da vi nu alligevel er så tæt på, at tiden er gået, er det bedst for alle. Så han bør æde sin stolthed og tage en straf, der måske er uretfærdig. Det vil være smart, siger Verner Møller.

- Skal man tilbage i cykelsportens mafiaverden, skal man lægge sig fladt på ryggen og sige, at man er vældig ked af det, at man er blevet meget klogere og alt muligt pis. Den køber de hver gang, siger Verner Møller.

Det spanske forbund har annonceret, at det offentliggør dommen torsdag.

De to forskerne er enige om, at Contador bør beholde sin bøfforklaring.

- Det er en forklaring, som han godt kan støtte sig op ad, om den så er sand eller falsk. Det vil i hvert fald være dummere at skifte forklaring, siger Verner Møller./ritzau/

Alberto Contador skal ikke bruse frem med vrede, hvis han vil hurtigt tilbage på cyklen, mener to forskere.

Offentliggjort Sidst opdateret