Danmark når sit første podie i SailGP inden københavnsk visit

Den danske båd er i gang med sin anden sæson i SailGP og ligger efter søndagens tredjeplads nummer fem i den samlede stilling (Arkivfoto). Foto: Ezra Shaw/Ritzau Scanpix

Tre uger før grandprixet i København blev Danmarks båd i SailGP nummer tre i Plymouth.

Offentliggjort Sidst opdateret

Danmarks båd i sejlsportens svar på Formel 1 opnåede søndag sit bedste resultat hidtil.

I engelske Plymouth blev skipper Nicolai Sehested og holdkammeraterne nummer tre, og det er holdets første podieplacering efter mere end to år som SailGP-mandskab.

I finalen mod New Zealand og Australien fik danskerne en glimrende start og havde en stor føring, da de rundede andet mærke først.

Men New Zealand fik herefter fart i båden og indhentede og siden lagde afstand til den danske båd. Australien gik også forbi i slutningen af finalen, og således sluttede det med New Zealand som vinder foran Australien og Danmark.

- Lige nu gør det ondt, men om et par timer skal det nok blive godt, siger Nicolai Sehested til TV 2 Sport.

Danmark nåede til søndagens finalerace for de tre bedste både, selv om man blot blev nummer henholdsvis otte og fem af ni både i de to første indledende sejladser lørdag.

Sehested første således båden til tre andenpladser i træk i de tre sidste indledende sejladser, og det var akkurat nok til at presse sig i finalen foran Storbritannien.

Næste grand prix bliver afviklet i København 20. og 21. august.

Australien, der er forsvarende mester, fører SailGP-serien med 29 point, mens Danmark er nummer fem med 20 point. I slutningen af sæsonen sejler de tre bedste i den samlede stilling om en million dollar i en altafgørende finale.

/ritzau/