Dansk kajakprofil tager ny EM-guldmedalje i Silkeborg

Mads Brandt Pedersen er både regerende verdens- og europamester på den lange distance i kajakmaraton. (Arkivfoto). Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Mads Brandt Pedersen vandt lørdag guld i kajakmaraton på den lange distance ved EM i Silkeborg.

Offentliggjort Sidst opdateret

Mads Brandt Pedersen har vist sig frem på fornem vis i fødebyen Silkeborg.

Torsdag tog den danske verdensmester EM-guld på den korte distance i kajakmaraton, og lørdag gjorde han det samme på den lange distance.

Ligesom det var tilfældet torsdag kæmpede Mads Brandt Pedersen primært med spanske Ivan Alonso om sejren lørdag.

I en yderst tæt duel vandt Pedersen med blot halvandet sekund ned til Alonso efter lidt over to timer på søen i Silkeborg.

Portugisiske Jose Ramalho blev treer og fik bronze. Ramalho kom i mål tre et halvt minut efter Mads Brandt Pedersen og Ivan Alonso.

I kvindernes finale på den lange distance endte danske Cathrine Rask og Anne Winther henholdsvis på femte- og ottendepladsen bag ungarske Vanda Kiszli, som tog guld.

Rask og Winther blev henholdsvis fem og ni i finalen på den korte distance torsdag.

/ritzau/