DBU-top ser alvorligt på mulig dommerkonflikt

Toppen i Dansk Boldspil-Union (DBU) ser meget alvorligt på sidste uges strejkevarsel fra Dansk Fodbolddommer-Union (DFU).

Offentliggjort Sidst opdateret

DFU har med effekt fra den 1. april varslet en strejke, hvis ikke DBU øger breddedommernes omkostningsgodtgørelse per kamp fra 200 til 218 skattefri kroner.

I den forgangne weekend har DBU's næstformand, Jesper Møller, der står i spidsen af DBU's forhandlingsdelegation, orienteret unionens bestyrelse om stridspunkterne mellem de to parter.

- Bestyrelsen ser med stor alvor på situationen omkring gennemførelsen af de tusinder af fodboldkampe i DBU's og lokalunionernes turneringer, som starter i løbet af den kommende måned, skriver DBU på sin hjemmeside.

DFU og DBU har forgæves forhandlet siden efteråret. Alligevel stiller DBU sig undrende over for, at dommerne har varslet konflikt.

- Bestyrelsen stillede sig undrende over for såvel DFU's reaktion som ordvalg, og gav DBU's formand og næstformand i opdrag at træffe de nødvendige beslutninger og indgå de nødvendige aftaler inden månedens udgang og dermed DFU's deadline, skriver DBU.

Breddedommerne er siden 2009 blevet aflønnet med 200 skattefri kroner per kamp, men i oktober hævede Skat grænsen for skattefri omkostningsgodtgørelse til 250 kroner per kamp.

Skats ændring har fået DFU til at udnytte en mulighed for genforhandling af lønaftalen med DBU.

Den varslede strejke omfatter alle fodboldkampe i Danmark fra 1. april undtagen de tre øverste rækker hos herrerne - Superligaen, 1. division og 2. division - samt de to øverste rækker hos kvinderne - 3F Ligaen og 1. division.

/ritzau/