DIF-formand forsvarer kronprinsens rolle

Kronprins Frederiks rolle i bestyrelsen hos Danmarks Idræts-Forbund (DIF) er blevet misforstået, mener DIF-formand, Niels Nygaard.

Flere kilder med tilknytning til bestyrelsen kritiserer i dagbladet Politiken søndag, at Danmark får for lidt ud af kronprinsens medlemskab af den olympiske komité.

Han kritiseres ligeledes for blot at være observatør og ikke fuldgyldigt medlem af DIF's bestyrelse. Men DIF-formanden siger, at der er tale om en misforståelse af kronprinsens rolle.

Kronprinsen skal ikke være fuldgyldigt medlem af DIF's bestyrelse, lyder det.

- Der er tale om en ret, kronprinsen har i kraft af sit IOC-medlemskab, men ikke en pligt, siger Niels Nygaard i en pressemeddelelse.

Kronprinsens manglende deltagelse på DIF's bestyrelsesmøder betyder blandt andet, at bestyrelsen savner indblik i, hvad der foregår i den olympiske komité.

- Vi har ikke den orientering om det olympiske, som vi havde tidligere, og det er da ærgerligt. Jeg så meget gerne, at han kom oftere - det skal jeg ikke lægge skjul på, siger kasserer og DIF-bestyrelsesmedlem Hans Christian Hansen til Politiken.

Kronprins Frederik har deltaget i to af 21 DIF-bestyrelsesmøder, siden han blev medlem af den olympiske komité i 2009.

DIF-formanden er ikke enig i kritikken fra flere bestyrelsesmedlemmer.

- Vi har en fælles forståelse med kongehuset om, at kronprinsen deltager i bestyrelsesmøder, når vi drøfter emner relateret til IOC og internationale forhold.

- Det gjorde vi senest på bestyrelsesmødet i november 2011, hvor kronprinsen deltog i drøftelserne, siger Niels Nygaard.

/ritzau/

Det er forkert, at kronprins Frederik skal være fuldgyldigt medlem af DIF-bestyrelse, siger DIF-formanden.

Offentliggjort Sidst opdateret