FCK kæmper forgæves mod uromagere i klubbens fanmiljø

Visse dele af FC Københavns fanmiljø skaber utryghed i Parken og på udebaneture. Det vil FCK gerne have sat en stopper for, men mangler værktøjerne til det. (Arkivfoto). Foto: Anthon Unger/Ritzau Scanpix

En forråelse af dele af fanscenen er noget, FC København gerne vil have stoppet. Men det er ikke så nemt.

Offentliggjort Sidst opdateret

FC København er plaget af et fanmiljø, hvor der i visse grupperinger hersker en rå atmosfære med vold, narkosalg og utryghed.

Det skriver Politiken i en længere artikel, hvor avisen har talt med mere end ti personer i og omkring FCK's fanmiljø.

De beretter alle om en forrået atmosfære og øget voldsparathed både i Parken - især på endetribunen Sektion 12 - og på udebaneture. De har ønsket at være anonyme for at beskytte sig selv.

- Der er ligesom et selvbestaltet fanpoliti. Følger man ikke dem, kan man enten skride eller få et par på hovedet. Jeg kender flere, der har fået tæsk i Parken, siger en anonym FCK-fan til Politiken.

Ingen i FCK har ønsket at stille op til interview. Men man erkender problematikken i et skriftligt svar fra klubben som en samlet enhed.

- Vi oplever, at der sker flere episoder omkring fodbolden, som på ingen måde er forenelige med FC København.

- Det er dybt frustrerende, at nogle mennesker ifører sig tøj med FCK-logo på og går ud ad døren med en idé om, at de så kan overtræde lovgivningen i vores navn, skriver klubben til Politiken.

FCK påpeger, at det er en lille gruppe uromagere, der står bag vold og hærværk. Klubben henviser til en spørgeskemaundersøgelse, hvor 98 procent har svaret, at de er trygge ved at komme i Parken.

Samtidig er FCK opmærksom på, at nye fraktioner fylder mere i billedet særligt på udebane, og at man leder efter løsninger.

- Vi får den feedback, at det ikke længere er så rart at tage med på udebaneture.

- Vi er opmærksomme på, at de nye fraktioner har fået en mere dominerende rolle, og udebaneoplevelsen kan forbedres med karantæner, som kan håndhæves på tværs af landet i et system, hvor klubberne får mulighed for at dele den slags informationer med hinanden.

/ritzau/