Havde ikke set Tour-etapen: Fuglsang ærgrer sig

Jakob Fuglsang kogte af ærgrelse, da han kørte over målstregen som nummer to på Tourens 9. etape, og han måtte ud på en lille trilletur for at køle af, mens han råbte vredt for sig selv.

Offentliggjort Sidst opdateret

Den 28-årige dansker var uhyre tæt på sin første etapesejr i Tour de France, men blev besejret af Daniel Martin på den tekniske afslutning i Bagneres-de-Bigorres gader.

Fuglsang tabte kampen om at komme først gennem sidste sving, og så var det svært at vinde. Han havde ikke fået kørt afslutningen under sine forberedelser til Touren.

- Jeg vidste godt, at jeg skulle ind i det sidste sving først, men jeg kunne ikke få ham til at køre forbi, selvom jeg forsøgte over end en kilometer, og så angreb han og kørte først gennem svinget.

- Kim Andersen (sportsdirektør, Radioshack) spurgte mig også, om jeg ikke havde set etapen, men det har jeg ikke. Det ser også anderledes ud, når man kommer her nu i forhold til, hvad du måske har set i april måned, siger Jakob Fuglsang.

Astana-kaptajnen lurede en overgang på, om han skulle have angrebet Daniel Martin i løbet af de 35 kilometer, de fulgtes ind til målstregen.

- Jeg overvejede det lidt, men problemet var, at de kom så hurtigt bagfra. Vi skulle holde kæden stram hele vejen for at undgå, at de ikke kom op.

- Jeg overvejede det, og jeg følte mig bedre end ham. Jeg sagde til mig selv: Du kan sgu godt slå ham i en spurt. Det kunne jeg så ikke, siger Jakob Fuglsang.

Omega Pharma-Quick-Steps sportsdirektør Brian Holm mener, at danskeren gjorde det rigtige. Måske bortset fra de sidste meter, hvor han skulle være kørt gennem sidste sving først.

- Hans eneste chance var, hvis han kunne komme først gennem svinget, når der kun er 150 meter til målstregen. Der kan man ikke sidde og vente. Daniel Martin havde fået de rigtige bulletiner, kunne man se, siger Brian Holm.

- Men Jakob kørte meget flot, tilføjer sportsdirektøren.

/ritzau/