Holm: Obama er en hyggelig fyr

Danmarks Idræts-Forbunds tidligere formand Kai Holm, og hans efterfølger på posten, Niels Nygaard, tog begge imod Barack Obama, da USA's præsident landede i Københavns Lufthavn for at deltage i IOC-topmødet. Dansk idræts to førstemænd havde dog lidt forskellige opfattelser af mødet med Obama.

- Han er en person som alle andre - han har bare en lidt anden stilling. Han er en hyggelig fyr, som slår én kammeratligt på skulderen, siger Kai Holm, der er tidligere mangeårigt IOC-medlem og formand for IOC-topmødets organisationskomité.

Niels Nygaard var en del mere imponeret over mødet med Barack Obama.

- Jeg har mødt Bill Clinton, da han var færdig med at være præsident, og det var også en fantastisk oplevelse. Men kombinationen, af Barack Obamas stilling, hans personlighed, og at det foregår i København, er unik. Han er en stor personlighed, og da jeg snakkede med ham - i det minut, der var tale om - var der 100 procent opmærksomhed fra hans side. Han kiggede mig i øjnene og var på ingen måde overfladisk, sagde Niels Nygaard.

Han benyttede sit minut med præsidentens til at rose hans kone, Michelle Obamas, indsats i København i de seneste dage og til at opfordre Barack Obama til at dukke op i Danmark senere på året til klimatopmødet.

/ritzau/

Kai Holm og Niels Nygaard tog begge imod Barack Obama i lufthavnen, men mødet gjorde et forskelligt indtryk på idrættens to førstemænd.

Offentliggjort Sidst opdateret