Lotte Friis gav den gas fra start

Det var først kort inden løbet, at Lotte Friis besluttede sig for sin taktik i EM-finalen på 1500-meter fri. Fornemmelsen sagde hende, at der var kræfter til at lægge hårdt ud.

- Det kørte rigtigt godt i opvarmningen, og så tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne forsøge at sætte tempo fra start, siger Lotte Friis, der hurtigt havde distanceret konkurrenterne med en banelængde.

Hun havde løbet under fuld kontrol og var aldrig i krise undervejs.

- Det føltes meget bedre end under 800-meteren den anden dag. Rytmen var på plads, og jeg mærkede ikke nær så meget til ryggen, siger langdistancesvømmeren, som på grund af en hård seng har haft smerter i lænden.

De er altså ved at være væk, og det hjælper nok også, at man samtidig kan glæde sig over at kunne kalde sig dobbelt europamester.

- Ja, det er da enormt vigtigt for min selvtillid. Det øger da troen på, at jeg kan gøre det igen om to år, siger hun - og hentyder til 2012, hvor der ud over endnu et EM også er OL i London. Her er 1500-meteren dog ikke på programmet.

/ritzau/

Lotte Friis havde så god en fornemmelse i kroppen inden 1500-meteren, at hun besluttede sig for at lægge hårdt ud. Det gav guld.

Offentliggjort Sidst opdateret