Nadal beklager fravalg af Madrid som OL-vært

Den spanske tennisstjerne Rafael Nadal har svært ved at acceptere, at Madrid endnu engang er blevet forbigået som værtsby for de olympiske lege.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lørdag aften fik Tokyo tildelt værtskabet for sommer-OL i 2020 i konkurrence med Istanbul og den spanske hovedstad.

Den Internationale Olympiske Komité (IOC) udråbte vinderbyen kort før Nadal gik ind til semifinalen i US Open, hvor han besejrede Frankrigs Richard Gasquet.

- Det er hårdt. Det er trættende for os alle, fordi hele landet og alle i Madrid gjorde en masse for at få muligheden og har gjort det så mange gange før, siger Nadal.

- Vi føler derfor, at vi fortjener det. Efter i dag er der kun to muligheder. At blive ved med at forsøge eller sige: "OK, vi lader det ligge et stykke tid, og så vil vi forsøge igen om nogle år".

Madrid blev fravalgt allerede i den første afstemning om de tre ansøgerbyer på IOC's møde i Buenos Aires.

Og det kom helt bag på Nadal, at det endelige valg kom til at stå mellem Tokyo og Istanbul. Især fordi Madrid tidligere er blevet sorteret fra som OL-by.

- Jeg ved ikke, om det er 100 procent fair, at vi ryger ud i første runde, siger han.

Mandag får Nadal mulighed for at give hjemlandet noget at juble over igen, når han i finalen ved US Open møder serberen Novak Djokovic.

/ritzau/Reuters