Napoli mister to point og sin anfører i halvt år

Skidt nyt for den italienske fodboldklub Napoli.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det italienske fodboldforbund (FIGC) har fratrukket Napoli to point og idømt klubbens anfører, Paolo Cannavaro, en karantæne på seks måneder.

Det sker som konsekvens af en matchfixingsag fra 2010. Pointstraffen betyder, at Napoli går fra en tredjeplads til en femteplads i Serie A - med nu 10 point op til førerholdet Juventus.

Også den tidligere fodboldspiller Gianluca Grava får seks måneders karantæne, fordi han og Cannavaro ikke gik til myndighederne og fortalte dem, at den tidligere Napoli-keeper Matteo Gianello spurgte duoen om, hvorvidt de ville være med til matchfixing.

Det drejer sig om en kamp mellem Napoli og Sampdoria i maj 2010. Gianello har fået en karantæne på tre år og tre måneder for sin rolle i skandalen.

Napoli straffes også med en bøde på 70.000 euro, svarende til 525.000 kroner. Både spillerne og klubben kan anke dommen

Med Napolis pointstraf er hele fem nuværende Serie A-klubber blevet fratrukket point i denne sæson på grund af matchfixing.

Siena er blevet trukket seks point, Atalanta to, mens Sampdoria og Torino er blevet fratrukket et enkelt point hver.

Juventus-træner Antonio Conte vendte 9. december tilbage fra en karantæne på fire måneder, fordi han ikke rapporterede, at han som Siena-træner var bevidst om, at der blev forsøgt matchfixing i en af Sienas kampe.

/ritzau/