Nicki Sørensen sætter punktum med solosejr

Nicki Sørensen nåede lige akkurat at hive en sejr i land, inden han stiller cyklen i garagen og holder vinterpause.

Offentliggjort Sidst opdateret

Den danske Saxo Bank-Tinkoff Bank-rytter vandt søndag det italienske endagsløb Gran Premio Bruno Beghelli, som køres nær Bologna i Norditalien.

Den 37-årige dansker kørte solo på de sidste kilometer, efter han havde siddet i en femmandsgruppe med blandt andre italienerne Domenico Pozzovivo og Matteo Rabottini.

Danskerholdets sportsdirektør Fabrizio Guidi kalder Nicki Sørensens triumf for en holdsejr.

- Alle på holdet deltog med stor dedikation, og de holdt stædigt fast i viljen til sejr. Først var Bruno Pires af sted i angreb, dernæst Chris Anker Sørensen og til sidst kørte Nicki kontra, og ingen kunne følge med, da han rykkede på det helt rigtige tidspunkt.

- Det er selvfølgelig den bedst tænkelige afslutning på sæsonen, og jeg kunne ikke være mere stolt og glad på holdets og ikke mindst Nickis vegne, siger Fabrizio Guidi.

Egentlig var det Chris Anker Sørensen, der ligesom i lørdagens søsterløb Giro dell'Emilia udmærkede sig som den mest aktive blandt Saxo Bank-rytterne, da det 196 kilometer lange løb gik ind i den afgørende fase.

Chris Anker Sørensen angreb og kørte aggressivt over løbets sidste 25 kilometer.

Gran Premio Bruno Beghelli blev kørt første gang i 1996, og ved den lejlighed vandt sprinteren Mario Cipollini.

Nicki Sørensen skriver sig ind på en sejrsliste med store navne som Luca Paolini, Alessandro Petacchi og Filippo Pozzato.

Ifølge Saxo Bank-Tinkoff Banks offentlige kalender er Gran Premio Bruno Beghelli Nicki Sørensen sidste løb i år.

/ritzau/