Officielt: Ingen overtager Armstrongs Tour-sejre

Foto: Patrick Kovarik/ Scanpix /Scanpix

Den internationale cykelunion (UCI) bekræfter, at der ikke udpeges en ny vinder af Tour de France fra 1999-2005, hvor den nu dopingdømte Lance Armstrong ellers vandt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Diskussionen er gået på, om andre ryttere skulle rykkes frem og kåres som vindere på de officielle lister, men det har UCI altså nu besluttet ikke skal være tilfældet.

- Med hensyn til Lance Armstrong og følgerne af Usadas sanktioner, som blev godkendt mandag 22. oktober, har forvaltningskomitéen besluttet ikke at tildele sejre til andre ryttere eller opgradere andre placeringer i nogle af de berørte begivenheder, skriver UCI.

Armstrong, der dominerede Touren fra 1999-2005, blev mandag officielt frataget sine sejre fra august 1998 og frem. Det skete som en konsekvens af, at cykelunionen ratificerede det amerikanske antidopingagentur Usadas dopingdom til Armstrong.

På baggrund af en grundig undersøgelse og talrige vidneudsagn fra tidligere holdkammerater valgte Usada at idømme Armstrong livsvarig karantæne for organiseret brug af doping i store dele karrieren.

Allerede da UCI valgte at rette sig efter Usadas beslutning om at give Armstrong livsvarig karantæne, udtalte Tour de Frances direktør, Christian Prudhomme, at han mente, at den øverste plads på sejrslisterne skulle stå tømme.

- Der skal ikke være en vinder. Vi ønsker en blank liste. Men afgørelsen er op til UCI, sagde Christian Prudhomme mandag.

UCI's beslutning rammer ikke kun Armstrong, men også de andre ryttere, som har været nævnt i den 1000 sider lange rapport fra Usada, og som har erkendt brug af doping.

Forvaltningskomitéen beder samtidig alle implicerede ryttere om at tilbagebetale de præmiepenge, der er blevet vundet i de pågældende løb.

/ritzau/