Premier League sender på ny penge ned i lavere rækker

Premier League hjalp sidste år klubberne i de lavere rækker med i alt 2,2 milliarder kroner. (Arkivfoto) Foto: Ben Stansall/Ritzau Scanpix

Holdene i Englands anden- og tredjebedste rækker vil næste sæson få 177 millioner kroner af Premier League.

Offentliggjort Sidst opdateret

Premier League har igen hevet tegnebogen frem for at hjælpe klubberne i de lavere engelske fodboldrækker.

Torsdag skriver ligaen på sin hjemmeside, at den næste sæson giver i alt 20 millioner pund (cirka 177 millioner kroner) til klubber i League One og League Two, anden- og tredjebedste række.

Derudover får klubberne i rækkerne under League Two - National League samt National League North og National League South - frem mod 2025, hvad der svarer til 44 millioner kroner.

Støttepengene kommer for at hjælpe klubberne i de lavere rækker med at hele de økonomiske sår ovenpå coronapandemien.

- Vi er glade for at være i stand til at yde mere støtte til EFL- (de tre ligaer, der ligger lige under toprækken, red.) og National League-klubber på et tidspunkt, hvor al fodbold prøver at vende tilbage til normalen, siger Premier League-chef Richard Masters på ligaens hjemmeside.

Pengedonationen kommer, efter at Premier League sidste år sendte 250 millioner pund (2,2 milliarder kroner) nedad i fodboldsystemet af samme årsag.

50 millioner pund blev fordelt mellem klubberne i den tredje- og fjerdebedste række. 200 millioner pund blev stillet til rådighed i rentefri lån til klubberne i den næstbedste række, The Championship.