Sådan lyder barselsreglerne

Offentliggjort Sidst opdateret

Der kom nye barselsregler 2. august 2022.

* Forældre har sammenlagt 48 ugers orlov med barselsdagpenge efter barnets fødsel. Mødre har ret til fire ugers orlov før fødslen.

* Som udgangspunkt har hver forælder 24 ugers orlov. De to uger er pligtbarselsorlov og skal holdes i forbindelse med fødslen.

* Ni uger er øremærket, hvilket betyder, at de ikke kan overføres til den anden forælder. Det giver i alt 11 ugers øremærket barsel. De resterende 13 uger kan godt overføres til den anden forælder.

* Selvstændige er undtaget fra de nye barselsregler. Både divisionsforeningen og spillerforeningen har forsøgt at få håndboldspillere undtaget fra de nye barselsregler.

* Ansatte i private virksomheder har som udgangspunkt ikke ret til orlov med løn efter fødslen, medmindre det står i kontrakten. Det er altså forhandlinger, der afgør, om den ansatte har ret til lønnet barsel.

* Hvis du holder fuld orlov, er ansat 37 timer om ugen og får over 19.728 kroner i månedsløn, vil du få 4550 kroner om ugen før skat i barselsdagpenge. Det giver 18.200 kroner om måneden før skat.

* Private arbejdsgivere betaler årligt et bidrag til en obligatorisk barselsudligningsordning per lønmodtager. Til gengæld modtager arbejdsgiverne en supplerende lønrefusion fra barselsudligningsordningen, hvis medarbejderne får løn under barselsorloven.

Kilder: Borger.dk og Beskæftigelsesministeriet.

/ritzau/

Gode historier kommer ikke af sig selv

Allerede abonnent? Log ind

Vi stiller spørgsmål, tjekker svar og følger sagerne til dørs. Det kræver tid og dygtige journalister. Derfor koster det at læse med. Med F+ får du lokal journalistik tæt på livet på Lolland og Falster – og er med til at betale for den næste gode historie.

Prøv 2 uger for 19 kr. pr. uge

Abonnementet forsætter til normalpris, 39 kr.pr. uge, efter 2 uger.