Der kom nye barselsregler 2. august 2022.
* Forældre har sammenlagt 48 ugers orlov med barselsdagpenge efter barnets fødsel. Mødre har ret til fire ugers orlov før fødslen.
* Som udgangspunkt har hver forælder 24 ugers orlov. De to uger er pligtbarselsorlov og skal holdes i forbindelse med fødslen.
* Ni uger er øremærket, hvilket betyder, at de ikke kan overføres til den anden forælder. Det giver i alt 11 ugers øremærket barsel. De resterende 13 uger kan godt overføres til den anden forælder.
* Selvstændige er undtaget fra de nye barselsregler. Både divisionsforeningen og spillerforeningen har forsøgt at få håndboldspillere undtaget fra de nye barselsregler.
* Ansatte i private virksomheder har som udgangspunkt ikke ret til orlov med løn efter fødslen, medmindre det står i kontrakten. Det er altså forhandlinger, der afgør, om den ansatte har ret til lønnet barsel.
* Hvis du holder fuld orlov, er ansat 37 timer om ugen og får over 19.728 kroner i månedsløn, vil du få 4550 kroner om ugen før skat i barselsdagpenge. Det giver 18.200 kroner om måneden før skat.
* Private arbejdsgivere betaler årligt et bidrag til en obligatorisk barselsudligningsordning per lønmodtager. Til gengæld modtager arbejdsgiverne en supplerende lønrefusion fra barselsudligningsordningen, hvis medarbejderne får løn under barselsorloven.
Kilder: Borger.dk og Beskæftigelsesministeriet.
/ritzau/
Seneste artikler
Seks millioner afsat til stor parkeringsplads
Agesen efter nederlag: - Vi mangler noget kynisme
Drilske rumænere slår Nykøbing Falster i Champions League
Vejrguderne holdt hånden over Æblets Dag
TSØ lukkede kampen tidligt i storsejr
Mest læste artikler
Tom bil på Farøbroen: Eftersøgning fortsætter mandag
Fundet livløs i rabatten: Cyklist fløjet til Rigshospitalet
Stjal 450.000 fra gymnastikfolk og tipsklub
Truede med at skyde bekendt: Fandt våben hos kvinde
Bostedet Langholt lukker