Sunweb-sportsdirektør bliver elitechef i dansk cykling

Morten Bennekou bliver ansat som elitechef i Danmarks Cykle Union fra 1. januar 2019. Foto: Henning Bagger/arkiv/Ritzau Scanpix

Morten Bennekou skal fra starten af næste år være elitechef i Danmarks Cykle Union (DCU).

Offentliggjort Sidst opdateret

Danmarks Cykle Union (DCU) har ansat Morten Bennekou som elitechef fra 1. januar 2019.

Han har de seneste tre år været sportsdirektør hos World Tour-holdet Sunweb, men skal fra næste år stå i spidsen for opgaven med at videreudvikle og styrke det elitesportslige område i dansk cykling.

Morten Bennekou glæder sig over den gode udviklingsspiral, dansk cykelsport er inde i.

- Jeg ser det som et rigtig spændende tidspunkt at blive en del af dansk cykelsport på, siger Morten Bennekou i en pressemeddelelse.

Han har fulgt med i dansk cykling i de seneste mange år og ser frem til sin nye rolle.

- Cross-sporten er i fremgang, talentarbejdet i BMX ser lovende ud, og de sidste mange års udvikling i MTB og ikke mindst resultaterne fra det seneste VM viser, at potentialet er stort.

- Dansk banecykling er en del af verdenseliten, sådan som det efterhånden har været meget længe, hvilket igen blev bevist i sidste uge.

- Og på landevejen har Danmark historisk mange World Tour-ryttere fordelt på rigtig mange hold på herresiden, samtidig med at også kvindesiden er inde i en meget spændende udvikling.

- Så det samlede fundament på landevejen ser rigtig lovende ud, vurderer han.