To nederlag sætter danske curlingkvinder tilbage i OL-jagt

Mathilde Halse og Denise Dupont fik ingen sejre onsdag. Foto: Lee Jin-Man/Ritzau Scanpix

Danmarks curlingkvinder tabte onsdag klart til både til Japan og værtsnationen Sydkorea ved VM.

Offentliggjort Sidst opdateret

De danske curlingkvinders jagt på en OL-billet led onsdag et tilbageslag, da holdet tabte to kampe ved VM i Uijeongbu.

Først blev det 2-8 til Japan i en nøglekamp, og derefter tabte skipper Madeleine Dupont og holdkammeraterne onsdag morgen dansk tid 3-7 til den stærke værtsnation Sydkorea.

Dermed står danskerne noteret for fire sejre og fire nederlag efter 8 af 12 gruppekampe, og det rækker til en placering i et stort og tæt midterfelt, hvor ræset om OL-billetter langtfra er afgjort.

Kravet er, at danskerne bliver blandt de syv bedste nationer set over de seneste to VM-turneringer. Havner OL-værten Italien blandt de syv bedste, rækker en samlet ottendeplads også.

Inden VM gik i gang, var Danmark placeret som nummer seks på listen, hvor nationerne rangeres efter de point, de samler ind ved VM-turneringerne.

Onsdag startede skidt for danskerne med en lussing mod Japan, som med sejren er helt inde i kampen om en OL-billet.

Danmark udlignede til 2-2 i anden ende, men derefter gik det galt. Efter fire tabte ender i rap førte japanerne 8-2, og Madeleine Dupont og holdkammeraterne sagde tak for kampen efter blot seks spillede ender.

Langt bedre gik det i opgøret mod Sydkorea.

Efter tre pointløse ender bragte favoritten sig foran 2-0, men i en stærk sjette ende udlignede danskerne til 2-2, og det blev også 3-3, inden Sydkorea med hele fire point i niende ende afgjorde dysten.

Torsdag venter to opgør mod to rivaler fra det store midterfelt - USA og Kina.

/ritzau/