Bidens schæferhund er forvist fra Det Hvide Hus

Præsident Joe Biden, førstedame Jill Biden og deres schæferhund Commander i julen 2021. Hunden er nu flyttet fra Det Hvide Hus efter flere bid-episoder, hvor blandt andet secret service agenter har været ofre. Foto: Carolyn Kaster/Ritzau Scanpix

Det amerikanske præsidentpar har haft en del problemer med deres hunde i Washington.

Offentliggjort Sidst opdateret

Præsidentparret Jill og Joe Bidens schæferhund, Commander, er blevet forvist fra Det Hvide Hus efter en række situationer, hvor den har bidt ansatte og Secret Service-personale, oplyser en talsmand for den amerikanske førstedame.

- Præsidentparret er taknemmelige for den støtte og den tålmodighed, som Secret Service og alle involverede har vist, mens de forsøger at finde en løsning, siger talsmanden.

I en erklæring fra præsidentfruens kommunikationschef, Elizabeth Alexander bliver det gjort klart, at schæferhunden er flyttet.

- Commander er indtil videre ikke i Det Hvide Hus eller på området, hedder det.

Commander er to år gammel og blev introduceret med en stor fanfare i december 2021, da Biden under overskriften "Velkommen til Det Hvide Hus" lagde et foto ud af hvalpen, som havde en tennisbold i munden.

Parret har tidligere haft lignende problemer med hunde.

Major, en omplaceret schæfer, som familien tog til sig i 2018, var i 2021 indblandet i flere bid-episoder. Hanhunden blev derefter specialtrænet i Bidens hjemstat Delaware for at gøre den vant til livet i præsidentens embedsbolig, men den bor i dag hos venner i Delaware.

Jill og Joe Bidens måske mest kendte "første hund", Champ, som også var en schæfer, døde i 2021. Hunden, der blev 13 år, var allerede i Det Hvide Hus, da Joe Biden var vicepræsident under Barack Obama i årene 2009-2017.

/ritzau/AFP

/ritzau/