BILLEDSERIE: Spøgelsesbyer i Fukushima 10 år efter ulykken

Byen Okuma er 10 år efter Fukushima-ulykken stadig lukket bag barrikader. Byen ligger i en lukket zone, som omfatter områderne i ti kilometers afstand fra Fukushima-atomkraftværket. Okuma kan derfor ikke besøges af uvedkommende. Foto: Unknown/Ritzau Scanpix

For ti år siden skabte en tsunami et radioaktivt udslip fra atomkraftværket i Fukushima-regionen i Japan.

Offentliggjort Sidst opdateret

Torsdag er det ti år siden, at Japans nordøstlige kyst blev ramt af en tsunami den 11. marts 2011 forårsaget af et kraftigt jordskælv.

Tsunamien udslettede flere end 260 byer og skyllede også ind over Fukushima -atomkraftværket, så tre af værkets reaktorer nedsmeltede.

Det medførte et radioaktivt udslip, og flere end 100.000 indbyggere blev evakueret fra deres hjem i regionen for at undgå at blive udsat for radioaktivitet.

Få beboere har ti år efter ulykken vendt hjem til de genåbnede områder, mens flere lukkede byer henligger med mennesketomme gader.

Tre mennesker beder en bøn, hvor posthuset i byen Namie engang lå. Personerne beder for et familiemedlem, som omkom i tsunamien, der blev udløst af det kraftige jordskælv for ti år siden. Foto: Unknown/Ritzau Scanpix
Arbejdere i beskyttelsesdragter går forbi reaktor nummer to og tre ved Fukushima-atomkraftværket den 1. marts 2021. Foto: Sakura Murakami/Reuters
Urviserne på en brandstation i byen Futaba er gået i stå et par minutter efter klokken 14.46. Det var tidspunktet i 2011, hvor det kraftige jordskælv ramte Fukushima-regionen. Foto: Hiro Komae/Ritzau Scanpix
Støvet samler sig i en forladt kontorbygning i byen Tomioka. Byen er en del af den lukkede zone, som strækker sig i en radius af ti kilometer fra Fukushima-atomkraftværket, hvorfra et stort radioaktiv nedfald stammede fra i 2011. Foto: Hiro Komae/Ritzau Scanpix