Brug af narko kan blive lovligt i Colombia

Colombias konservative præsident, Juan Manuel Santos, overvejer at legalisere brugen af narkotika i et forsøg på at reducere volden og kriminaliteten i det uroplagede land.

- Det er et alternativ, som vi kan diskutere. Jeg er ikke imod en praksis, som er effektiv, siger Santos.

- Hvis resten af verden beslutter sig for at legalisere og mener, at det er måden, vi får reduceret vold og kriminalitet på, så vil jeg bakke op, lyder meldingen fra den colombianske præsident.

I Latinamerika har flere højprofilerede ledere på det seneste vist sig at være fortalere for en legalisering, der skal dæmme op for den udbredte narkorelaterede kriminalitet i regionen.

Blandt dem er tre tidligere præsidenter, Colombias Cesar Gaviria, Mexicos Ernesto Zedillo og Brasiliens Fernando Henrique Cardoso.

Alene i Mexico har de blodige kampe mellem narkobander ført til, at flere end 34.000 mennesker har mistet livet siden december 2006.

/ritzau/AFP

I et forsøg på at stoppe den stigende kriminalitet i Colombia overvejer præsidenten at legalisere narkotika.

Offentliggjort Sidst opdateret